TV2wikigate tidslinie – sagen om TV2 vs Wikipedia

I de seneste dage har der rejst sig en storm af kommentarer og protester over et indslag i TV2 Go’ Morgen Danmark hvor værterne Cecilie Frøkjær og Anders Breinholt fortalte om og øjensynligt fandt fejl i artikler om dem selv. Det viste sig dog at fejlene i Wikipedia var plantet i forvejen af TV2.

På den ene side mener nogle at det er en fejlagtig og enøjet vinkel på det brugerskabte leksikon, mens TV2 på den anden side mener det bare var satire.

Når medier snakker om medier går det hurtigt i selvsving, og kritikken kammer hurtigt over i harme. Sagen viser også net- og nyheds-økologien i hvorledes nyheder diskuteres på forskellige platforme og medier, for at skifte indhold og retning henover tid og ved skift fra medie til medie.

Jeg vil her forsøge at opridse en tidslinie over sagen og tilføje links til artikler, blog-indlæg, twitter etc. efterhånden som sagen udvikler sig med kommentarer, holdninger etc.

Tilføj gerne kommentarer til dette blog-indlæg hvis du mener der er andre vigtige vinkler eller nye links som bør tilføjes.

(7-05 Flere medier, bl.a. Politiken med “Studerende fuppede verden med Wikipediacitet“)

Tirsdag 12. maj

10.52 Wikipedia artiklen om Cecilie Frøkjær ændres til forkert fødseldag (link). Ændringen fortages fra IP-adresse 194.182.139.62, som stammer fra Go’ Morgen produktionsselskabet Egmont.

10.56 Bare 4 minutter senere opdages fejlen af anden bruger og rettes tilbage (link). Hele ændrings-historikken.

Onsdag 13. maj

13-05 TV.  indslag om Wikipedia i TV2 Go’ Morgen Danmark.

Torsdag 14. maj

14-05 06:17 Wikipedia artikel oprettes om indslaget og problemstilliingen af S. Juhl. Artiklen “Go Morgen Danmark sviner Wikipedia til” tilrettes løbende og sagen diskuteres på Wikipedia  herefter.

14:46 Twitter.  Thomas Madsen Mygdal twitter om go morgen danmark wikipedia-gate og linker til Wikipedia artiklen.

15:00 Blog. Classy blogger “Avissygdom 3: Vi laver da bare historien selv

15:06 Twitter Der begyndes at anvendes (@jpenti) hash-tag #tv2wikigate på Twitter. Tag’et tages op af andre (Mygdal).  Sagen diskuteres lystigt, se twitter-søgning på #tv2wikitgate

15:26 Blog. Flugge “Landbybrønden/GoMorgen Danmark sviner Wikipedia til”

15:34 Blog. Første blog-indlæg “TV2 Wikipedia Gate” fra Thomas Madsen Mygdal (på engelsk!).

16:46 Medie. Newz skriver Wikipedia Danmark anklager Go’ Morgen Danmark for fusk.

16:53 The brandblog blogger om “#TV2wikigate” (på engelsk).

17:13 Blog. Studiemagasinet Medievaerk blogger “TV2 Wiki-gate

17:14 TV2 Værten Anders Breinholt er også på Twitter (@AndersBreinholt). Han har været hos kiropraktiker og ser at der er noget i gærde: “Så har man fået knækket ryggen, ahh og så er hele Bibliotekar skolen sgu blevet ophidset!

18:15 Andre blog-indlæg, f.eks. PCBlog “TV2 Wiki-gate handler om noget andet“.

19:24 Twitter. Anders Breiholt lover svar til Wikipedia senere

19:54 Blog / Media. Dorte Toft (kendt fra Stein Bagger sagen og med bogen Bedrag) blogger på sin Bizzen blog på Berlingskes Business : Charmerende Go’ Morgen Danmark gjorde i næderne.

20:48 Blog. Charlotte S H Jensen:  Wikipedia har forkerte oplysninger.

Fredag 15. maj – dag 2

00:12 Kim Elmose blogger: “TV2 Go’ Morgen Danmark miskrediterer sig selv i indslag om Wikipedia“. Kim Elmose er bl.a. formand for DONA, et netværk for onlinejournalister og -kommunikatører.

00:24 Claus Dahl, Classy, blogger “TV2 fabrikerer nyheder – og det er ikke en historie?

00:38 Anders Breinholt skriver længere svar-indlæg “Til dem det måtte interessere” i Wikipedia artiklen. Bla med reference til et Colbert Report indslag om Wikipedia:

The Colbert Report Mon – Thurs 11:30pm / 10:30c
The Word – Wikiality
colbertnation.com
Colbert Report Full Episodes Political Humor Gay Marriage

06:33 Blog/Medie. Jens Møller Nielsen blogger på “Redaktørens bord” hos ComputerWorld: “Wiki-gate: TV2 opdigtede fejl i Wikipedia

08:08 Kalle Nielsen blogger på Randers Bibliotek: “TV2-journalistik om Wikipedia på fyrings-niveau!

09:24 Medie. Journalisten.dk skriver “Wikipedia: ‘TV2 Go’ Morgen Danmark opdigtede fejl’

10:34 Medie. MediaWatch skriver: “Go’ Morgen i clinch med Wikipedia“. MediaWatch historien syndikeres på EPN.dk (kl 12:26). Daniel Ord Rasmussen fra PCBlog kan dog ikke helt genkende sig selv.

11:02 Blog: Trine Maria Kristensen blogger på Hovedetpaabloggen: “Wiki-gate: TV2 journalister manipulerer med fakta for sjov

11:39 Medie: Ekstra Bladet med “Morgen-TV-vært i nørdkrig“.

11:45 ComputerWorld blogger igen: “Wiki-gate spreder sig i twit- og blogosfæren

12:08 Medie. ComOn med “Fnisende morgenværter genopliver Wikipedia-kritik

13:11 Go’ Morgen Danmark redaktør Jes Schrøder svarer igen på kritikken på TV2′s hjemmeside: “Kommentar fra TV2|DANMARK og Nordisk Film til kritik af indslag om Wikipedia

13:59 ComputerWorld igen: “Wiki-gate: TV2 vasker hænder efter Wikipedia-fup

14:33 Social Media. Konsulenthuset SocialSquare indkalder via blog og mail til gå-hjem-møde om en diskussion af hele sagen: “What can organizations learn from #tv2wikigate?“. Mødet vil finde sted allerede tirsdag d. 19. maj.

14:42 Journalisten.dk interviewer TV2 redaktør Jes Schrøder: “TV-2 redaktør: ‘Wikipedia-indslag var ment som satire’

15:08 MediaWatch kommenterer Jes Schrøders forklaring på “TV 2 står fast i Wiki-sag

16:20 Tveskov blogger og opsummerer “TV2 wikigate dag 2

15:26 Politiken.dk bringer historien øverst på forsiden “TV 2 fuskede med Wikipedia“  (historien bliver dagens mest læste på Pol.dk)

18:00 (ca.) Ritzau. Henviser til Journalisten.dks interview underoverskriften: “Wikipedia-indslag var satire

Lørdag 16. maj

11:37 Kim Elmose : “Pinlige bortforklaringer fra TV2-redaktør

Facebook.  Det måtte jo komme. En støttegruppe på Facebook med navnet “tv2wikigate – se hvad dine licenspenge går til”. Navnet ændres senere på dagen til “tv2wikigate – TV2 fanget i useriøs journalistik!” (da TV2 ikke modtager licenspenge direkte)

22:35 Blog. Jonas Smith, PhD ved ITU, blogger “Man gjorde et onlineleksikon fortræd

Søndag 17. maj

11:14 Wikipedia artikel om sagen oprettes Wikipedia: TV2Wikigate

12:49 Emme: “Der er nogen som har tisset i vores turban

17:37 Indeværende blog-indlæg “TV2wikigate tidslinie – sagen om TV2 vs Wikipedia

Mandag 18. maj

6:54 TV. Cecilie Frøkjær oplæser en berigtigelse i Go’ Morgen Danmark om sagen.

Wikepedia bringer teksten til berigtigelsen.
Video-indslag (hos Social Square) med Cecilie Frøkjær med berigtigelsen:

08:06 Christian Villum blogger på FreeForm101: “Manufactured news on Danish TV2 – #tv2wikigate

10:03 Journalisten.dk følger op på tidligere interview: “TV2 kryber til korset i sagen om Wikipedia-snyd

10:05 Blog. Kenneth Ley Milling med opsummering “TV2 i wikipedia-skandale – tv2wikigate

11:15 MediaWatch: “TV2 undskylder wiki-indslag

12:57 Aktive Mads Kristensen på en af sine mange blogs: “Er journalister virkelig bedre end amatører?

13:32 Steven Snedker blogger på 3F Fagbladet om IT: “TV2 fortryder happy slapping

13:52 Erik Høy blogger på Biblog:  “Go’ Morgen Danmark – økseskaft

16:03: Ekstra Bladet mener igen det drejer sig om nørder: “Cecilie Frøkjær siger undskyld i nørdkrig

Tirsdag 19. maj

16:00 Social Square afholder gå-hjem-møde om sagen. Dagen efter opsummerer partner Trine Maria Kristensen mødet i blog-indlægget “Hvad kan organisationer lære af TV2wikigate?

23:09 Kresten Schultz Jørgensen i Journalisten.dk:  “Wikipedia mere troværdig end Go’ Morgen Danmark“. Krestens indlæg syndikeres videre på Kommunikationsforum, hvor sagen diskuteres i kommentarerne.

Onsdag 20. maj

11:05 Paula Larrain udfordrer troværdigheden i den kollektive visdom via Wikipedia som kommentar til Journalisten.dk artiklen. Dagen igennem diskuteres om troværdighed, deltagerkultur etc. af bl.a. Ole Palnatoke, Henrik Moltke, Trine Maria Kristensen, Finn Aarup Nielsen og Morten “Wasab”.

13:03 Radio. Det ugentlige P1 radioprogram Harddisken har et indslag om Tv2wikigate sagen. Hør indslaget der.

Fredag 22.maj

13:03 Radio. Radioprogrammet Mennesker og Medier med Lasse Jensen har indslag “Go’ Morgen og undskyld” med deltagelse af bl.a. TV2 redaktør Jes Schröder. Hør indslaget via sitet.

Søndag 24. maj

11:38 Lars K. Jensen opsummerer sagen på Medieblogger “Hvad kan bloggere og twittere lære af TV2 wikigate?” – og sætter sagen i relief mht nye og gamle medier.

Fredag 12 juni

Det internationale blog-netværk Global Voices bringer historien videre til et engelsk-talende publikum, skrevet af den danske redaktør Solana Larsen. Blog-indlægget er i øvrigt baseret på indeværende blog-indlæg!

I den uges tid TV2wikigate sagen stod på, har der været ekstraordinær mange indlæg om Wikipedia og TV2wikigate i blog-indlæg, på Twitter og i online medier:

tv2wikigate-graf-wiki

Antal indlæg omhandlende "Wikipedia" i perioden

tv2wikigate-graf-tv2

Antal indlæg omhandlende "TV2wikigate" i perioden

Man kan følge Twittersfæren ved f.eks. #tv2wikigate tag’et og den danske blogosfære og andre medier ved Overskrift.dk, f.eks. TV2wikigate eller Wikipedia.

23 kommentarer

  1. Pingback: Der er nogen der har tisset i vores turban!

  2. Pingback: Jonas Heide Smiths notesblog | Man gjorde et onlineleksikon fortræd

  3. godt arbejde –

    hvad med den 12. maj da en fra Egmonts IP adresse 194.182.139.62 kl. 10.52 ændrer i Cecilie Frøkjær artiklen på Wikipedia med fødselsdag og kl. 10.56 ændrer en bruger fra Wikipedia artiklen tilbage (link)

  4. Pingback: tv2wikigate? WTF?!?? « Henrik

  5. Pingback: Manufactured news on Danish TV2 - #tv2wikigate :

  6. Pingback: Blog forside

  7. Pingback: Kenneth Ley Milling» Blogarkiv » TV2 i wikipedia-skandale - tv2wikigate

  8. Nej, jeg er hverken tilhænger af kategorier eller fluks nyhedsstrøm i selv-sving. – Men den fine opremsning af forløbet her på siden giver mig alligevel anledning til at citere de romantiske ord om, hvordan: EN FJER BLIVER TIL FEM HØNS.

    Kunne danskerne så bare finde ud af om de vil leve i en hønsegård eller en andegård, ja for så kunne vi måske også finde ud af, hvad der smager os bedst: Grus i kråsen eller andesnadder i måsen!

    Nkh. JHM

  9. Pingback: Medieblogger » Hvad kan bloggere og twittere lære af TV2 Wikigate?

  10. Pingback: Global Voices Online » Denmark: #TV2Wikigate

  11. Pingback: Danimarca, lo scandalo Tv2Wikigate « News Europa

  12. Pingback: Danimarca, lo scandalo Tv2Wikigate - GREG NOTIZIE

  13. Pingback: Global Voices po polsku » Dania i #TV2Wikigate

  14. Pingback: Kan man stole på den danske Wikipedia?

  15. Pingback: Global Voices dalam bahasa Indonesia » Denmark: Seteru Wikipedia dan TV2

  16. Pingback: Karen26 tidslinie - sagen om VisitDenmark og barnets far på YouTube | Overskrifts underskrift

  17. Pingback: Copenhagen Twestival 2009 » Åbent brev til Ulla Snetoft Ødum

  18. Pingback: marks.dk – Åbent brev til Ulla Snetoft Ødum

  19. Pingback: POPCORE » Blog Archive » Jeff Goldblum er død. – Et humoristisk tilbageblik på året der gik i sociale medier.

Skriv et svar

* Skal udfyldes


© 2014 Overskrift.dk

Til toppen af siden ⇑