Danske bøger om Web 2.0: Henriette Webers ROI bog

Efteråret ser ud til at bringe en del danske bøger indenfor “Web 2.0”: i dag udkommer således “Twitterbogen” af Natasha & Jacob Friis Saxberg og i morgen udkommer “Lyt til elefanterne” (se bloggen Digitale Tanker) af Anne Ebbesen & Astrid Haug.

roi-bogFørst ude er dog Henriette Weber, som allerede på eget forlag har udgivet “ROI – Return on Involvement” med undertitlen “hvordan du bruger social web til at skabe business unusual”.

Henriette Weber har arbejdet intensivt med Social Marketing i de seneste år, og har bl.a. hjulpet mikroblogging tjenesten Jaiku op til de blev opkøbt af Google.

Bogen er en gevaldig opsang til særligt virksomheder om at anvende de nye online muligheder for at gå i dialog og glemme den gammeldags envejskommunikation. Det handler ikke så meget om alle de smarte Web 2.0 værktøjer som blogs, wikis, Facebook, Twitter osv. men snarere om en nødvendig holdningsændring internt i virksomheder til at involvere sig og gå i samtale med brugerne og potentielle kunder samt at give mere slip på kontrollen over hvor og hvordan samtalen om går om virksomheden og dens brands

Bogen har allerede været anmeldt hos f.eks. Søren Storm Hansen på dSeneste og Mads Kristensen på Mads K, og jeg må give de to ret i deres betragtninger.

Særligt formen og tonen er svær at sluge, hvis man da ikke lige kender Henriette (som jeg heldigvis også gør). Man kan sagtens se Henriettes engagement og kærlighed til social marketing skinne igennem på siderne, men særligt i den luftige første halvdel af bogen kammer det næsten over i de politisk korrekte hippie-agtige holdninger som gennemstrømmer dele af “web 2.0 bevægelsen” med Vi har set lyset; I andre har ikke fattet det endnu.

Ind i anden halvdel bliver det dog mere konkret med case eksempler, introduktion af redskaber og ændringer i tankegangen der er nødvendige ved social marketing. Problemet er som Søren Storm Hansen også siger, at med et så ungt fagområde er der ikke meget emperi at holde sig til endnu, så det bliver meget med følelser og fornemmelser. Særligt sjovt når Henriette slår på at man skal måle på effekten i alle ender og kanter. Men man skal jo begyndet et sted.

Når det så er sagt, tror jeg faktisk bogen er en god introduktion til social marketing. For dem som ikke vil kaste sig over tyk udenlandsk litteratur som f.eks. Groundswell, vil jeg tro ROI bogen med en dansk vinkel giver et godt første indblik i emnet for folk ude i virksomheder og organisationer om hvorfor det er nødvendigt at opbygge viden om social marketing.

Bogen kan købes på We Love ROI

Del indlægget med dit netværk:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

3 Kommentarer

  • Henriette Weber

    9. oktober 2009

    Hej Stefan – hvor er det fedt at få din mening om bogen til kende! – tak skal du have. Jeg giver selvfølgelig dig ikke ret i alting, men tusind tak for dine nuancerede standpunkter i forhold til den – det hele bliver jo brugt lidt “crowdsource” agtigt i forhold til den engelske version af bogen =) jeg er dog (- sjovt nok) ikke nået så langt med den engelske endnu…

    Reply
  • Anne

    14. oktober 2009

    Rart at få andres meninger af bogen 😀

    Reply
  • ghd glattejern

    8. september 2011

    Bogen er en gevaldig opsang til særligt virksomheder om at anvende de nye online muligheder for at gå i dialog og glemme den gammeldags envejskommunikation. Det handler ikke så meget om alle de smarte Web 2.0 værktøjer som blogs, wikis,

    Reply

Skriv et svar