Det twittede danskerne om i 2010

Twitter ser tilbage på året 2010 med en udgivelse af top trends over hvad der snakkes om på Twitter på verdensplan. Men hvad twittede danskerne om i årets løb?

Her på Overskrift.dk har vi fulgt og analyseret den danske del af Twitter de seneste par år, bl.a. om de populæreste danske twittere (guess who).

Via brugen af hashtags (#) kan twittere angive et slags emne for deres tweets, og det er disse hashtags der her anvendes som udgangspunkt for hvad danskerne skriver om på Twitter.

Top-10 anvendte Twitter hashtags i Danmark i 2010:

  1. fb
  2. fail
  3. fodbold
  4. vmdk
  5. ff
  6. nowplaying
  7. fredagsbog
  8. Copenhagen
  9. dkpol
  10. worldcup

Udover tilbagevendende begivenheder som “ff” (follow friday – en mulighed for at anbefale andre interessante twittere overfor sine læsere) er det ofte store begivenheder der trækker mange tweets, som det jo også kan ses på top-ti-listen.

Faktisk anvendes twitter i stor stil til konferencer, seminarer, workshops og lignende for at gøre det nemt for deltagerne (og særligt dem der ikke fysisk deltager) at finde hinanden, gå i dialog og udveksle erfaringer.  Fra top-100 listen:

  • RF10 (Roskilde Festival)
  • nmd2010 (New Media Days 2010, konference om nye medier)
  • DrupalCon (Intl. konference i Kbh om Drupal CMS’et)
  • JAOO (Softwareudvikler konference i Århus)
  • tedxcph (Konference om kreative ideer)
  • twedagsbar (Socialt get-to-gether over en fredagsøl)
  • GGMCPH (Forum for kvindelige ‘nørder’)
  • Fag10 (Journalisternes fagfestival)
  • jboye10 (Endnu en dansk CMS konference)

Som det ses, er Twitter i Danmark altså stadig mest et medie og kanal for de teknik- og web-interesserede.

2 kommentarer

  1. … og musik-, bog-, politik- og sportsinteresserede.

    Ad 01) Tweets videresendes til Facebook – ikke nødvendigvis nørdet indhold (omend opsætningen af cross posting kan anses som nørdet). Det er tværtimod ofte anti-nørdede ting fra nørder, der skal deles med alle vennerne fra Facebook også.
    Ad 02) #Fail bruges måske stadig mest af nørder, men på ingen måde kun om nørdede ting.
    Ad 03) Fodbold
    Ad 04) Fodbold
    Ad 05) Følgefredag er absolut heller ikke kun respekt til nørdetwittere
    Ad 06) Musik
    Ad 07) Bøger
    Ad 08) Hvad der sker i København er ikke ret tit specielt nørdet
    Ad 09) Politik er også alt for sjældent kun for teknik- og web-interesserede.
    Ad 10) Fodbold

    Så dybest set omhandler ingen af de 10 mest benyttede hashtags noget specifikt teknik- eller web-orienteret. Men sport, musik, politik og bøger. Som I også gør opmærksom på, er den mest populære dansker på Twitter tennisspiller.

    Så vi er dermed kommet så langt, at det kun er teknik- og web-konferencerne, der skiller sig ud. Omend nummer 1 på eventlisten handler om musik.

    Tingene på Twitter handler meget om teknik og web, ja, men jeg synes modsat din konklusion, at det handler ekstremt meget om andet også. Heldigvis.

  2. Pingback: [infographic] Twitter statistik for Danske brugere

Skriv et svar

* Skal udfyldes


© 2014 Overskrift.dk

Til toppen af siden ⇑