X Factor vinder også på Twitter

En stigende trend på sociale medier er at kommentere på live begivenheder – så som TV udsendelser. Man kan altså sidde hjemme i sin egen stue med tændt TV og følge samt selv kommentere på en udsendelsen via sin laptop, mobil, iPad eller anden gadget.

Helt tydeligt bliver det når TV programmer som X Factor løber over skærmen. Det så man allerede ved sidste års X Factor udsendelser hvor anvendelsen af Twitter hashtaget #xfactordk peakede hver fredag under udsendelserne, en trend som blev stærkere og stærkere for hver fredag:

Antal indlæg med #xfactordk tag i januar-februar 2011

Nu har X Factor fået konkurrence fra et tilsvarende musik TV-program på TV2, Voice – Danmarks største stemme. Også her kommenteres programmet live via Twitter, vha tagget #vtv2dk. På KForum har Jon Lund lavet en analyse af hvad vi i Danmark snakkede om på Twitter i løbet af 2011, 1001 digitale debatter, også baseret på sociale medie data fra Overskrift.dk, bl.a. om Voice på TV2. I modsætning til X Factor dialogen på Twitter, går tendensen dog mod mindre og mindre Twitter dialog for hver ny TV2 Voice udsendelse:

Antal indlæg med #vtv2dk tag i november 2011 – primo januar 2012

Forholdet mellem interessen i de sociale medier for de 2 musikprogrammer blev da også helt tydelig forleden, d. 1. januar 2012, da DR blændede op for det første X Factor program i den nye sæson – på samme sendetidspunkt som TV2 viste Voice. Mens der kun var ca. 70 indlæg med #vtv2dk tag, blev #xfactordk tag’et anvendt små 900 gange!

Ifølge DR selv, vandt X Factor da også første runde af selve TV-krigen med ca. 50% flere seere end Voice, men på Twitter blev “krigen” altså vundet med over 1000 %.

Hvorfor mon der er så stor forskel i deltagelsen via de sociale medier for de to programmer? Og mon vi ser den tilsvarende tendens i aften og de kommende fredage?

Man kan følge anvendelse af de to tags på Twitter.com: #xfactordk og #vtv2dk.

Del indlægget med dit netværk:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Kommentarer

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.