Top danske Twitter hashtags 2013

På Overskrift.dk følges nu over 200.000 danske twittere, og her ved udgangen af året må det være tid til en opsamling af nogle af de populæreste hashtags anvendt på den danske del af Twitter.

Året 2013 må betegnes som året, hvor Twitter endelig fik sit folkelige gennembrud i Danmark, også udenfor de mere nørdede online kredse. Særligt ved de to efterårs-storme (#stormdk), hvor offentlige myndigheder som politi, beredskabsstyrelsen, vejdirektoratet og andre så som DSB og DMI anvendte Twitter som deres hoved-kommunikationskanal i de hektiske timer. Faktisk så meget, at der på TV-kanaler blev læst direkte op fra myndighedernes tweets. Og så var der jo også alle de folk som blev fanget uden at kunne komme hjem, som fandt husly og hjælp med netop … #husly hashtagget. Se f.eks. blog-indlæg Twitter viser sin (storm) styrke i krisesituationer.

I løbet af 2013 er der blevet tweetet mere end 27.000.000 gange af danske tweeps!

Antallet dækker dog også over re-tweets (RTs), altså hvor man blot videregiver andres tweets til sine followers, typisk ved bare et enkelt klik på “retweet” knappen. Når man sorterer RTs fra, og udelukkende ser på “rene” tweets, blev det til mere end 19.000.000 danske tweets i løbet af 2013.

I løbet af året er der således anvendt hashtags ca. 10.000.000 gange i de tweets danske sendt eller re-tweetede, fordelt på ca. 875.000 unikke tags.

Top hashtag 2013 anvendt af danske tweeps (inkl. re-tweets)

  1. mtvhottest (359.000)
  2. dkpol (201.000)
  3. MTVstars
  4. gameinsight
  5. ipadgames
  6. iPad
  7. EMAzing
  8. peopleschoice
  9. sldk
  10. believetour

At #mtvhottest er nr 1 på listen, over selv altid populær #dkpol om dansk politik, er måske ikke så overraskende igen, eftersom MTV udskrev en konkurrence over sommeren, om at stemme på sin favorit musiker, udelukkende via Twitter med brug af netop hashtag #mtvhottest, hvor der på verdensplan blev afgivet over 150 millioner stemmer! Også i Danmark, hvor der på den afsluttende dag blev tweetet så meget (man kunne jo stemme/tweete lige så mange gange man ville) at der var dobbelt så mange danske tweets end på en normal dag!

Andre “underlige” tag så som #gamesinsigt og #iPad er desværre ofte baseret på spil og lignende, som auto-tweeter resultater på brugernes vegne.

Da mange hashtags går igen og igen via re-tweets, er det også interesant at se bort fra re-tweets, og udelukkende se på “originale” tweets, altså før de evt.er blevet re-tweetet:

Top hashtags 2013 anvendt af danske tweeps (uden re-tweets)

  1. dkpol (133.000)
  2. gameinsight
  3. mtvhottest
  4. ipadgames
  5. ipad
  6. sldk
  7. fodbold
  8. dksport
  9. love
  10. kv13 (27.000)

Andre interessant top hashtags (inkl. re-tweets) anvendt i 2013:

11. kv13 (42.000)

12. fodbold (41.000)

17. dksport (32.000)

19. skolechat (27.000)

20. xfactor (26.000)

29. escdk (20.000)

38. dkmedier (17.000)

39. stormdk (17.000)

40. jobdk (16.000)

41. pldk (16.000)

42. twitterhjerne (16.000)

50. politidk (14.000)

Følg selv hashtags, og se andre tags via navngivningen i URL-adressen, f.eks. http://www.overskrift.dk/hashtag/dkpol

Til Social Media Week Copenhagen (#smwcph) til februar holder vi desuden et oplæg og analyse torsdag d. 20. februar, som går meget mere i dybden med Twitter i Danmark, om hashtags, events, tweeps, tidspunkter, RTs etc.

Stefan Bøgh-Andersen er partner i Overskrift.dk, Danmarks bedste online og social medie monitorerings-tjeneste. Overskrift.dk har siden 2006 tilbudt dansk monitorering, Overblik, i bl.a. nyhedssites, blogs, twitter, facebook, youtube, organisations- og virksomhedssites etc.


3 Comments

Skriv et svar