Hvad skal man med mediemonitorering, Thomas Bigum?

Thomas Bigum er velsagtens det mest kendte ansigt inden for sociale medier i Danmark. Og det er med god grund. Her er der tale om en mand, der ”eats, sleeps and breathes” social media.

 

Bigums erfaring fra rollen som ekspert har gjort ham til en efterspurgt foredragsholder og velrenommeret kursusleder, og i kraft heraf har han på kun få år hjulpet tusindvis af danskere såvel erhvervsfolk som private med at optage læring om de sociale medier.

 

I løbet af december lancerede Thomas en julekalender, hvor han bl.a. proklamerede, at 2014 blev året, hvor mediemonitorering slog igennem.

 

Vi har spurgt 3 rådgivere indenfor digitale medier om monitorering. I denne uge er det Thomas Bigum, social medie rådgiver i Bigum&Co:

Hvorfor bliver 2014 det år, hvor mediemonitorering slår igennem?

Det gør det fordi, nu har virksomhederne fattet at det ikke handler om at komme ind på sociale medier. Vi træder ind i en fase, hvor det handler om at få noget ud af at være der, og virksomhederne har ikke et godt begreb om lytte hvordan man lytter til samtalerne på nettet. Samtidig kan mediemonitorering hjælpe på ROI, så man ikke bare tæller likes på facebook.

Virksomhederne skal et gear op, og hvis de skal rykke i det gear skal de have fat i monitorering, og derefter kan man måle, hvad man gør og blive virkelig skarp til sit håndværk. Det kræver at man er god til at monitorere. Vi venter stadig på god software. De er ikke helt gode nok endnu, og de forskellige værktøjer er lige langt. De er so-so og det hæmmer lidt for at komme  i gang med monitorering.

Så i samme moment, som jeg siger, at det kommer til at handle om monitorering, siger jeg også, at virksomhederne ikke bare skal fare ud og tro, alt er reddet ved at købe en monitoreringstjeneste. Pt. ligger udbyderne i albuekamp og kæmper for at komme frem med deres produkt.

Hvad skal man bruge mediemonitorering til, når man endelig kommer i gang?

Man skal lytte før man taler. Vi har skulle vende tingene på hovedet. I 2011 og 2012 løb man som virksomhed ind på medierne og bare begyndte at tale. Den er undskyldt, for man løb ind til en fest, der hed Facebook, hvor alle talte og der var altid plads til en til. Men spillet har ændret sig. Der er blevet mere kompakt på nettet, der er kommet mere content. Hvis virksomhederne skal være effektive nu, så skal de gøre sig nogle overvejelser og der skal man lytte før man taler. Det er meget dét virksomheder skal fokusere på.

Hvis man er dygtig til at lytte og ”engage”, så får man dybest set et bedre ROI. Man skal huske at social media ikke kun er Twitter og Facebook. Det er også social media at være på minmave.dk. Det nærmer sig social business at være transparent og være tilstede, hvor ens forbrugere er. Fx skal community-manageren fra tv2 måske have en profil på minmave.dk, for der er også off-topic emner, og der bliver ens produkt diskuteret, som i dette tilfælde kunne være ”Vild med Dans”. På et forum for mødre kan du godt være, for at høre om der er off-topic elementer. Selvom man ikke sælger baby-mad kan man få meget ud af  sin tilstedeværelse på anderledes medier. Man skal have en profil oprettet, så man er klar.

Man skal være klar på hele det sociale net. Forums og blogs. Pointen er, at man skal have en mere social tilgang til nettet. Det handler om hjemmebane og udebane. Hjemmebanen er på Facebook, og der larmer man om sig selv. Kapitel to handler om, at man hører, hvad folk siger om en på udebanen. Man styrer ikke resten af nettet, og det skal man forholde sig til. Du kan slet ikke spille på udebane uden monitorering. I fodbold vil det svare til, at du er indbudt til en udekamp, men du aner ikke hvor du skal spille den, og så bliver det altså meget svært at vinde. Der skal du bruge monitorering til at holde øje med dine ambassadører. Det betyder helt vildt meget for folk. Der skal offline og online smelte sammen. Det handler om at være social. Det handler ikke om at høste likes. Man skal som virksomhed interessere sig rigtig meget om udebanen.

 

FAKTA:

Thomas Bigum

Thomas Bigum er uafhængig Facebook-ekspert, professionel blogger og stifter af kursusvirksomheden Bigum&Co. Han hjælper virksomheder med at blive fundet af deres kunder. Det sker enten via workshops, under strategiudviklingen eller via kompetenceløft af virksomhedens medarbejdere via kursusforløb.

Overskrift.dk Danmarks bedste online og social medie monitorerings-tjeneste. Overskrift.dk har siden 2006 tilbudt dansk monitorering, Overblik, i bl.a. nyhedssites, blogs, twitter, facebook, youtube, organisations- og virksomhedssites etc. Tjenesten anvendes i dag af en lang række virksomheder og organisationer, bl.a. Region Hovedstaden, Irma, DJØF, IDA, Undervisningsministeriet, Statens Museum for Kunst (SMK), DCU og TDC.

I sidste uge fortalte Trine-Maria Kristensen om hvad man kan få ud af at lytte til samtalerne på nettet.

Skriv et svar

* Skal udfyldes


Prøv Overskrift gratis og uforpligtende

Udfyld felterne og prøv den fulde Overskrift-pakke i 14 dage

Overskrift må kontakte mig telefonisk

Felter markeret med * skal udfyldes


© 2017 Overskrift.dk

Til toppen af siden ⇑