Dansk Melodi Grand Prix går Twitter amok

I lørdags var der som bekendt Dansk Melodi Grand Prix hvor DR selv promoverede begivenheden på sociale medier, ved at opfordre til at anvende hashtagget #DRGrandPrix på Twitter, Instagram osv. DR samlede så bl.a. tweets og billeder i et digitalt green room, så man løbende kunne følge med.

På Twitter gik det da også vildt for sig, med 12.500 tweets på de ca. 2 1/2 time showet forløb:

DRGrandPrix-10min

Det svarer til 5.000 TPH (Tweets pr. hour) i gennemsnit, eller en fordobling fra sidste års internationale MGP, hvor der i snit blev sendt 2.300 TPH.

Typisk er det jo også en meget skæv fordeling for de deltagende twitterbrugere: ca. 2.600 forskellige tweeps deltog med #DRGrandPrix i timerne, men nogle var mere aktive end andre. Enkelte bidrog med over 100 tweets:

DRGrandPrix-tweeps

Faktisk stod de 125 mest aktive tweeps for halvdelen af alle #DRGrandPrix-tweets.

Fredag kunne man læse en artikel i Berlingske, “Vi ser da TV på Twitter” som netop undersøger fænomenet med at deltage på sociale medier, samtidigt med at se begivenheder på TV – det såkaldte “Second Screen” fænomen. I samme artikel udtaler jeg mig om Twitter brug og TV i Danmark, side om side med Morten Saxnæs og Christiane Vejlø.

Screendump fra DRs digitale Green Room:

DR's digitale Grand Prix green room

Der var også andre hashtags i spil lørdag aften, men brugen af disse var ret begrænset i forhold til aftenens vinder-hashtag #drgrandprix. Fx. #mgpdk, der blev benyttet godt 1.000 gange i lørdags og #escdk med godt 1.200 tweets.

Ifølge DR Presse (twitter) var der ca. 1.8 millioner seere til showet i lørdags, så med ca 2.600 tweeps som deltagere på 2nd Screen er jo ikke så meget, kan man argumentere – eller hvad?

Stefan Bøgh-Andersen er partner i Overskrift.dk, Danmarks bedste online og social medie monitorerings-tjeneste. Overskrift.dk har siden 2006 tilbudt dansk monitorering, Overblik, i bl.a. nyhedssites, blogs, twitter, facebook, youtube, organisations- og virksomhedssites etc.

Del indlægget med dit netværk:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.