Hvad skal man med mediemonitorering, Benjamin Rud Elberth

Benjamin Rud Elberth er en af de Danmarks førende eksperter inden for digital kommunikation. Han har tidligere været digital chef hos både Socialdemokraterne og Hou Media. I dag er han, sammen med Geelmuyden-Kiese, i færd med at flytte magt i den digitale verden. Her kan du læse, hvorfor netop han mener, at mediemonitorering er vigtig for din virksomheds digitale kommunikation.

Hvorfor er social mediemonitorering vigtigt?

Fordi sociale medier handler om at deltage i samtaler, der allerede flyder. Både det der bliver sagt om ens brand og samtaler om de emner, man som virksomhed skal være en del af. Ser du ikke, hvad der tales om, kan du heller ikke påvirke samtalen og være med til at afgøre, hvor samtalen skal hen.

Hvad skal man som virksomhed udnytte social mediemonitorering til?

Virksomheder skal gennemgå deres pressemeddelelser fra de seneste tre år og se, hvilke nøgleord de har skrevet om. De skal bruge overvågning til at finde præcis de nøgleord, så de kan hoppe ind i samtalerne, vide hvad andre siger om dem, og lære af det.

Hvilken type af firmaer burde benytte social mediemonitorering?

Er der nogen typer af firmaer, der ikke burde benytte det? Jeg kan huske et eksempel med et tømrerfirma, der blev outet på Twitter, fordi en medarbejder havde samlet en prostitueret op i firmabilen. Samme firma kunne med fordel have fanget den samtale, og de kan finde de samtaler, hvor kunder efterspørger en tømrer i netværket. Jeg mener, man kan lægge samme skabelon ned over stort set alle virksomheder.

Findes der gode eksempler, hvor mediemonitorering er blevet brugt positivt af enten politikere eller virksomheder?

Mattias Tesfaye spottede enten heldigt eller dygtigt, at Ekstra Bladet med Poul Madsen på Twitter var i gang med at pushe en historie om, at Tesfaye i en bog for at benytte dansk arbejdskraft havde fået trykt sin bog i Letland. Den samtale hoppede Tesfaye selv ind i og demonterede.

FAKTA:

Portræt af Benjamin Rud ElberthBenjamin Rud Elberth rådgiver om digital kommunikation i en tværmedial tilgang. Ved hvordan man skaber effekt ud af nettet, hvilke platforme der skal bruges til hvilke formål, hvordan man laver en ordentlig digital strategi og forfølger den med udgangspunkt i nye og sociale medier. Benjamin rådgiver også om, hvordan man flytter magt og holdninger med nettet og påvirker mediebilledet med digitale medier. Derudover er han oplægsholder i digital strategi, om effekt på sociale medier i virksomheden og politisk digital kommunikation. Sidst men ikke mindst er Benjamin af og til gæsteforelæser på Københavns Universitet i Politisk Digital Kommunikation og Digital Strategi.

Dette er tredje og sidste artikel i en serie om online og social medie monitorering, hvor vi også har spurgt Trine-Maria Kristensen og Thomas Bigum.

Overskrift.dk Danmarks bedste online og social medie monitorerings-tjeneste. Overskrift.dk har siden 2006 tilbudt dansk monitorering, Overblik, i bl.a. nyhedssites, blogs, twitter, facebook, instagram, youtube, organisations- og virksomhedssites etc. Tjenesten anvendes i dag af en lang række virksomheder og organisationer, bl.a. Region Hovedstaden, Irma, DJØF, IDA, Undervisningsministeriet, Statens Museum for Kunst (SMK), Jyske Bank etc.

Del indlægget med dit netværk:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Skriv et svar