Twitter slår endnu engang rekord ved Melodi Grand Prix

Gårsdagens finale i Eurovision Song Contest, Melodi GrandPrix, MGP eller hvad det nu hedder slog endnu engang rekord med anvendelse af hashtags i Danmark.

Det var en del forvirring omkring hvilke hashtags der burde anvendes, men det mest populære danske hashtag, #DRGrandPrix, blev anvendt ca. 19.000 gange under finale showet, sammenlignet med sidste år hvor det blev til ca. 13.000 tweets med hashtag #escdk, da Emmelie de Forest vandt i Sverige, altså ca. 50% forøgelse på bare ét år.

DRGrandPrix-MGP-2014Graf: Antal #DRGrandPrix tweets, under MGP finalen d.10. maj 2014.

Ud fra grafer kan man se ekstra aktivitet ved vindersangen fra Østrig, igen ved den danske sang, og endelig til sidst omkring kl. 00:20 da det blev klart hvem vinderen blev.

I 10 minutters perioden med mest aktivitet blev det til næsten 1.500 #DRGrandPrix tweets, svarende til hele 9.000 TPH, Tweets-pr-hour.

Der var som sagt en del forvirring omkring hvilke hashtags der burde anvendes, hvilket man bl.a. kunne se på forsiden af Overskrift.dk, som samler de mest populære hashtags. Her kunne man se, at de 5 mest populære hashtags den dag alle havde noget med Melodi Grand Prix at gøre:

MGP-populære hashtagsAnvendte tags:

  • #DRGrandprix: 19.000 fra 3.800 personer
  • #eurovision: 11.600 fra 3000 personer
  • #joinus: 8.500 fra 2.700 personer
  • #joinos: 6.500 fra 2.200 personer
  • #escdk: 7.600 fra 1900 personer

På hashtag siden http://www.overskrift.dk/hashtag/DRgrandprix kan man se udviklingen, og man kan nu i øvrigt og søge og se andre tags.

Del indlægget med dit netværk:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Skriv et svar