Find og udpeg dine online influencers

I en tid hvor det bliver sværere at komme ud med sine budskaber, og opmærksomhed er i høj kurs, er det godt hvis andre vil hjælpe med at bringe dit budskab videre. Dine potentielle og nuværende kunder lytter til de online influencers, som du gerne vil omtales af. Læs mere om hvordan du finder ud af, hvem de er.

Jens Ulrik Lange

De influencers, der er interessante for dig:

  • har måske en stor faglighed omkring dit domæne/forretningsområde
  • taler/skriver fokuseret om domænet
  • har typisk en stor og trofast skare af følgere

Derfor vil influencerens positive omtale af din virksomhed være værdifuld. Influenceren kan være en fag-journalist, men kan også være en blogger, der formår at skrive fængende og engagerende, eller måske bare en ekstra skarp Twitter-bruger eller en dygtig fotograf der forstår at dele flotte billeder på Instagram.

Et praktisk eksempel: En arrangør af rejser til London vil gerne finde de relevante influencers, og opretter derfor en søgning der findes indhold der nævner London OG rejser, ferie, turisme eller bare vendingen tur til – f.eks. +(rejse* ferie* turism* “tur til”) +london. For de sidste 3 måneder falder de fleste søgeresultater indenfor websites, Instagram, Facebook og Blog-kategorierne, så disse kan være værd at undersøge individuelt for potentielle influencers.

Omtaler af London ifm. ferie eller rejser - heriblandt dine online influencers

Meta data om dine influencers

Videre til Excel; Søgeresultaterne for den valgte periode hentes med knappen Hent til Excel. Hver række i arket repræsenterer et indlæg, f.eks. fra en blog, et tweet, et Facebook opslag, en historie fra et nyhedsmedie eller et Instagram billede. Hvert indlæg beskrives desuden også med en lang række meta-data; hvor mange følgere har kilden, hvad er kildens Klout-score, hvor mange gange er indlægget delt og kommenteret og, hvis det er tilgængeligt, hvor (geografisk) stammer indlægget fra.

Hvert indlæg har også en kildeangivelse, og derfor er det muligt at isolere indholdet fra f.eks. Instagram og arbejde videre med dem ved at sortere indholdet efter kolonnen type.

Sortér indholdet efter type

Meta-informationerne er tilgængelige for nogle kilder, men ikke nødvendigvis for alle. Isolér alle Instagram indlæggene, og sorter derefter således at indhold fra kilden med flest følgere bliver vist først, ved at markere alle linierne og vælge Sortér fra data-menuen:

Brug Excel til at zoom'e ind på dine online influencers

Nu står du med en prioriteret liste over kilder der har nævnt rejser til London gennem de seneste 3 måneder, sorteret efter hvor mange følgere de har. Denne bruttoliste danner det perfekte grundlag for at identificere mulige influencers, og det gælder nu for London-rejsearrangøren om at finde ud af hvem der poster ofte og konsistent.

For nogle kilder, f.eks. blogs, er det kun afsenderen der har information om hvor mange læsere blog’en har. Derfor vil efterbehandlingen i højere grad bestå af en undersøgelse af hvor mange indlæg kilden leverer til bruttolisten, og derefter foretage en kvalitativ analyse af indholdet og hvor stærk en influencer blog’en derfor har potentiale til at være.

Vil du selv, så er det gratis og uforpligtende at afprøve Overskrift’s lyttetjeneste og finde dine influencers i 14 dage.

Skriv et svar

* Skal udfyldes


Prøv Overskrift gratis og uforpligtende

Udfyld felterne og prøv den fulde Overskrift-pakke i 14 dage

Overskrift må kontakte mig telefonisk

Felter markeret med * skal udfyldes


© 2017 Overskrift.dk

Til toppen af siden ⇑