Folkmødet 2016 på online medier

2016 blev endnu et rekord-år for Folkemødet på Bornholm. Både i Allinge og online, blev der slået rekorder i besøg og aktivitet. Læs videre og få detaljerne om udviklingen og højdespringerne på Bornholm i 2016.

Twitter er igen det foretrukne medie, og bliver ligefrem kaldt Folkemødets intranet:

samlet-antal-twets-overdagene

Der blev sendt og diskuteret på 35.111 #fmdk tweets og retweets, fra danske twitter-brugere, over de 4 dage, hvilket er en stigning på hele 55% i forhold til Folkemødet sidste år!

Fordelingen af tweets time for time over de 4 #fmdk-dage viser da også stor aktivitet, især før middag:

fmdk-tweets-per-time

Med så mange tweets på et enkelt hashtag over så kort tid kan det jo kort være svært at få ørenlyd og gennemslagskraft online, så deltagerne har i år været gode til at anvende supplerende hashtags, så man nemmere kan finde og følge de fagområde man interesserer sig for. Årets mest diskuterede emne blev således sundhedspolitk, #sundpol:

samlet-rel-tags

Af andre lidt anderledes hashtags kan f.eks. nævnes #pilekroen (og #pilekoen) #detlignerenleg #spisordentligt #kørgrønt #danmarksbedsteuddannelser #godtduerder #jegblevklogere.

Mest aktive twittere – med den lidt sarkastiske @FolkemoedetGab i front:

samlet-top-tweeps

Selvom det er de mest aktive, deltog mere end 4.500 forskellige Twitter profiler online debatten i år. Derudover kan man argumentere for at mange tweets ikke er et mål i sig selv, men derimod kan vi se på hvilke afsendere, der blev re-tweetet mest på deres #fmdk-tweets i perioden:

mest-retweetede-konti

Der findes en del politiske partier og andre organisationer på listen, og de må fra “naturens side” forventes at have soldater, der troeligt re-tweeter deres moderorganisation. Ikke desto mindre ligger @autobranchen igen i top, men i forhold til 2015, er f.eks. @LO_danmark ikke at finde på listen i år.

Abdel går viralt

Lørdag morgen postede Abdel Aziz Mahmoud et billede af sig selv, spisende morgenmad hos DF:

Billedet går hurtigt viralt og bliver da også det mest delte tweet på Folkemødet med pt. 155 re-tweets og 720 likes. Billedet bliver også slået op på hans Facebook side med over 22.000 likes til følge, samt på Instagram med over 750 likes.

Der gik hurtigt sport i det..

Realtime

Det kan være svært at følge med i hvad der tales om, men så er det jo godt man kan følge med på kortet i næsten-realtime – både på Folkemødet og hjemmefra i lænestolen:

kort-efter

Som man kan se på kortet, blev Instagram igen i år brugt flittigt, og selvom det regnede de første par dage, er der også mange solskinsbilleder blandt de ca. 3.000 #fmdk instagrambilleder fra Allinge.

Bladrer lige de seneste 1000 #fmdk-billeder igennen #lytgodt

A video posted by Overskrift.dk (@overskrift) on

 

Twitter konkurrence

Før Folkemødet udskrev vi her på Overskrift.dk en lille gættekonkurrence om hvor mange tweets (inkl. retweets) det ville blive til på årets Folkemøde. Med 39 gæt i spændet fra 22.000 til 49000 tweets kom  wisdom-of-the-crods gennemsnittet på 34.635 jo ret tæt på det endelig resultat:Kunkurrence - endeligt

Mads Bay vandt konkurrencen med et gæt på 35.001, kun 0,3% fra det endelig resultat.

 

Del indlægget med dit netværk:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Skriv et svar