Social media marketing – vejen til de unges opmærksomhed

Hvordan rammer du de unge brugere på sociale medier som Snapchat, YouTube og Instagram? Til #lytgodt morgenmødet d. 2 november delte Signe Gren, som til dagligt er digital rådgiver hos Astrid Haug ApS, ud af hendes gode erfaringer med brugen af social medier og social media marketing.

Signe Gren talte om Social media marketing, som en vej til de unges opmærksomhed
Signe Gren, Digital Rådgiver hos Astrid Haug ApS
Den er der, når vi vågner. Vi tjekker den, mens vi spiser morgenmad. Vi forsøger at minimere brugen, når vi er på arbejde – men alligevel tjekker vi den. Og til aften er den vores trofaste ven, som ved sengetid ofte bliver vores sidemakker – det er selvfølgelig smartphonen.

Blandt sociale medier er Facebook stadig det største i Danmark, efterfulgt af YouTube, som er den andenstørste søgemaskine. Og især blandt målgruppen 12-29 år er platforme som Youtube, Instagram og Snapchat meget udbredt. Og ifølge Signe Gren er det interessant at holde øjne med netop den målgruppe.

De unge bruger Instagram, Snapchat og YouTube meget  – og dét de unge gør i dag, kommer vi andre ofte til at gøre om nogle år, understreger Signe Gren.

Hvad kan de, og hvor indflydelsesrige er YouTuberne?
Svaret er simpelt – de er meget indflydelsesrige. En undersøgelse lavet af Google viser, at 6 ud af 10 YouTube-brugere vægter anbefalinger fra deres fortrukne youtubere højere end anbefalinger fra deres fortrukne film- og tv-personligheder. Ligeledes mener 70 procent af teenagerne, at de bedre kan relatere til youtubere end traditionelle kendisser.

Hvis du ønsker at skabe opmærksomhed hos den unge målgruppe, giver det god mening at finde ambassadører på YouTube, som er jævnaldrende med din målgruppe og taler i øjenhøjde, forklarer Signe Gren.

UNICEF Danmark formåede f.eks.i oktober 2016 at farve Instagram blå med budskabet om at række ud til børn i nød. I forsøget på at ramme bredt, brugte UNICEF Danmark forskellige danske ambassadører. Men én stak ud, og formåede at få fem gange så mange likes på hendes Instagram post – Julia Sofia Aastrup. Julia Sofia er 18 år, har sin egen YouTube kanal, hvor mere end 146.000 følger med i hendes hverdag. Ifølge Signe Gren er det blot ét af flere eksempler på, hvor indflydelsesrige Youtuberne er.

Snapchat – det hurtigst voksende social medie i Danmark
Hvis du vil interagere med den unge målgruppe, så er det svært at komme udenom Snapchat, understreger Signe Gren. En rapport fra DR Medieudvikling viser, at Snapchat er vokset med 140 % fra år 2013 til 2015, og har i dag 1,2 millioner månedlige brugere, hvoraf tre ud af fire er under 30 år. Trods den relativ lette tilgang til mediet, er der nogle væsentlige udfordringer forbundet med markedsføring på Snapchat. Det kræver en ihærdig indsats, når man ønsker at starte med at bruge Snapchat. Brugerne skal finde vej til en, og det kan være udfordrende. Signe Gren anbefaler at bruge andre sociale platforme som Instagram og Facebook til at markedsføre det og derved lede brugeren mod Snapchat. Hvis din ihærdige indsats lykkes, bliver du som organisation en del af en lukket skare, hvor du deler plads med brugerens bedste venner.

Mød de unge på sociale medier som Snapchat, Instagram og YouTube – og altid på mobilen, for vi har den altid på os,  afslutter Signe Gren.


#lytgodt morgenmøder bliver afholdt hos Overskrift cirka én gang i kvartalet – kommende events bliver offentliggjorte på vores Facebook side.

Overskrift.dk monitorerer til dagligt b.a. danske Instagram profiler som en del af online og social medie tjenesten Overblik. Herved muliggøres det, at følge med i onlinesamtaler samt omtaler om eget brand, fagområder, konkurrenter, politisk debatter m.fl.

Tjenesten anvendes i dag af en lang række organisationer. Afprøv selv tjenesten gratis i 14 dage, og se hvilken værdi det kan skabe for din organisation – tilmeld dig prøveperiode HER.


One Comments

Skriv et svar