Social Media Week 2017 i New York #SMWNYC: Gif’s, Snapchat og influencers

Social Media Week 2017 i New York ( smwnyc ) er slut – og hos Overskift har vi samlet lidt take-aways fra en uge, som bød på Virtual Reality, video, GIFs og influencers. 

De sociale medier har ændret måden hvorpå vi kommunikerer med hinanden. GIFs, emojis, online video, geofiltre på Snapchat og voice command er blot et udsnit af nye funktioner, som gør det muligt, at kommunikere på helt nye måder. I dag kan vi reagere på Facebook med emojis, dele vores location på Snapchat og endda skifte sang på musiktjenester og finde vej med verbale befalinger.

Men det er ikke kun måden hvorpå vi kommunikere med hinanden, som har ændret sig. Brands har i lige så høj grad taget disse nye funktioner til sig, og flere er begyndt at anvende GIFs, emojis, snapchat m.fl. i deres online kampagner.

GIFs har rodfæstet sig som moderne kommunikation 

GIFs har skabet en helt ny måde at kommunikere på. Det er fortsat blandt de nyeste medier og har nedskrevet sig som moderne kommunikation. GIFs bidrager med et helt nyt sprog, hvor det gennem klip er muligt at kommunikere forskellige budskaber. Overalt bliver de brugt flittigt, både af kunstnere, individer og ikke mindst marketingfolk.

Flere brands har allerede omfavnet GIF’s, og med denne kommunikationsform er det muligt, at engagere kunder på helt nye måde. Et eksempel herpå er Starbucks brug af GIFs, som hurtigt gik viralt.

  

Snapchat er kommet for at blive

Snapchat er blandt de hurtigst voksende medier til dato – og blandt eksperterne er der ingen tvivl om, at mediet er kommet for at blive. Ligesom GIFs, er Snapchat en helt unik måde at kommunikere på, og udviklingen er gået i retning af, at flere brands har taget mediet til sig, og har gjort det til en vigtig del af deres branding. Mediet skaber nye alternativer for storytelling og formidling af brand-stories på anderledes vis, da mediet åbner mulighed for at formidle underholdning og skabe engagement.

Influenter kan være uvurderlige i branding  

Influencer marketing er blevet et udbredt strategisk værktøj blandt mange brands. Med de sociale mediers tilstedeværelse alle steder, er udviklingen gået i retning af, at flere er mere tilbøjelig til at stole på anbefalinger fra folk de kan identificere sig med, såsom bloggere, Instagrammere og Youtubere, frem for direkte anbefalinger fra brandet.

Måden mange brands kommunikere på, har altså ændret sig, fra tidligere at målrette sig et helt marked til nu at identificere individer, som har indflydelse på potientielle købere. Men influencer marketing er ikke alene nøglen til succes, for det strategisk arbejde kræver grundig analyse af ens potientielle målgruppe samt indgående kendskab til denne målgruppes influencers.

Social Media Week New York 2017
Social Media Week New York 2017 | Foto: Pernille Frank
Social Media Week New York 2017
Social Media Week New York 2017 | Foto: Pernille Frank

Har du mod på at prøve hvilken værdi du kan høste fra lytning på online og sociale medier, kan du gratis og uforpligtende prøve Overskrift i 14 dage, ved at skrive dig op her.