det-gode-influent-samarbejde

Ekspertens råd til det gode influent-samarbejde

Det gode influent-samarbejde kan rigtig meget. Det kan for eksempel skabe salg, ændre brand-opfattelsen og din placering i søgemaskinerne. Men det kræver, at du gør dit benarbejde ordenligt allerede inden du tager kontakt til influenten. Og så må du for alt i verden ikke glemme, hvad influentens følgere får ud af samarbejdet. Læs med her for at blive klogere på, hvordan du får mest værdi ud af et influent-samarbejde.

Udover at være professionel blogger på It’s Fashion, Baby!, rådgiver Lisbeth Kiel danske virksomheder, når de vil anvende influenter i deres markedsføring. Lisbeth har blogget i mere end otte år og har haft indgået i en lang række samarbejder undervejs. Overskrift havde inviteret hende ind til vores seneste morgenmøde for at få indblik i influentens verden.

 

Det gode samarbejde er guld værd

Lisbeth startede sit oplæg med at fortælle, hvad et godt influent-samarbejde kan. Influenter er utroligt dygtige til at skabe indhold, der kan være værdifuldt for virksomheder. Men det kræver, at der er et godt match mellem influenten og brandet. Finder du det perfekte match mellem dig og influenten, kan du blandt andet både forbedre salg, din placering i søgemaskinerne og produktkendskabet.

 

”Et godt influent-samarbejde kan rigtig meget, hvis det er skruet rigtigt sammen. For følgerne har stor tillid til influentens anbefalinger i forhold til andet brandet indhold.” – Lisbeth Kiel

 

influent-samarbejde Lisbeth Kiel
Lisbeth gav et par eksempler på, hvad et godt influent-samarbejde kan.

 

Det gode influent-samarbejde

Der er flere måder at sikre, at man får stablet et godt samarbejde på benene. En af forudsætninger for, at der er tale om et godt influent-samarbejde, er at virksomheden ved, hvad de vil have ud af samarbejdet. Et godt samarbejde kan rigtig meget, men skal ikke kunne alt. Derfor anbefaler Lisbeth, at virksomheder beslutter, hvad de vil have ud af samarbejdet, inden de tager kontakt til influenten.

Ifølge Lisbeths egne erfaringer, fungerer et samarbejdet langt bedre, når hun bliver involveret fra starten af kampagnen. Det skaber en højere troværdighed, for der er selvfølgelig ingen, der kender Lisbeths følgere, bedre end hende selv. Ved at invitere influenterne med fra start kan virksomheder sikre, at kampagnerne bliver skræddersyede, så de passer perfekt ind i influent-universet og endnu vigtigere, at følgerne får værdi ud af samarbejdet.

1-og-1-giver-3-influent-samarbejde
1 + 1 = 3. Virksomheden og influenten skal selvfølgelig være glade, men du må ikke glemme følgerne.

  

Find det perfekte match

Når du skal finde en influent kan du for eksempel kigge på, hvor langt indholdet når ud. Et højt reach er ikke altid den afgørende faktor i et samarbejde, men det er selvfølgelig relevant. Her anbefaler Lisbeth, at du får tallene verificeret, for eksempel gennem et skærmbillede af influentens Google Analytics konto. På den måde har du noget helt konkret at gå ud fra. Her understreger Lisbeth, at det dog ikke er ensbetydende med, at det er de største influenter, der er mest relevante at samarbejde med.

En anden vigtig ting er kvalitet. Her kan du se på, om der er velskrevne tekster, velproducerede videoer eller flotte billeder.  På den anden side kan troværdigheden nogle gange øges, når der indimellem bliver uploadet et mobilbillede. På de måde kan følgerne komme lidt tættere på brandet, når det hele ikke er så velpoleret.

 

Sådan skal du kontakte en influent

Professionelle influenter får utrolig mange mails. Hvis du undgå at blive sorteret fra, skal du ifølge Lisbeth kontakte influenten på en ordenlig måde. Det er vigtigt, at du er personlig. Vis, at du har udvalgt netop denne influent af en årsag. Det er også vigtigt, at du har gjort dit benarbejde, inden du tager kontakt. Det nytter for eksempel ikke noget at ville indgå i et samarbejde om at promovere et nyt kødpålæg, hvis influenten er vegetar. Endeligt anbefaler Lisbeth, at du er så konkret som mulig, når du tager kontakt. Lav en liste over, hvad du gerne vil have fra influenten samt hvad du kan tilbyde til gengæld. Det er lang lettere for influenten at danne sig et overblik over samarbejdet på den måde.

  

Lisbeth Kiels 6 ekspertråd til dig:

  1. Find den helt rigtige influent, så der er et match mellem influenten og dit brand
  2. Reach er ikke alt – ofte er nicheblogs et rigtig godt valg
  3. Skriv en personlig henvendelse
  4. Tag influenten med fra starten i udformningen af kampagnen – ingen kender følgerne bedre end influenten selv
  5. Sæt de overordnede rammer og slip derefter tøjlerne
  6. Husk at få det markeret som reklame!

 


Indlægget er skrevet på baggrund af Lisbeth Kiels præsentation til morgenmødet d. 27. september 2017. Udover oplægget af Lisbeth Kiel, var social media coordinator, Casper Finn Olsen og Sarah Vangsgaard Winge fra Overskrift på talerlisten.

Følg denne blog, LinkedInFacebook eller tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med kommende morgenmøder samt analyser og trends inden for digitale og sociale medier.

Vil du have hjælpe til at finde influenter, der er relevante for din virksomhed og branche, eller vil du monitorere en influent-kampagne? Tag en snak med en af vores eksperter og hør, hvordan vores værktøj kan hjælpe dig.


Skriv et svar