New Media Days: Blogosfæren i hård konkurrence med cappuccino

Så fik jeg holdt mit indlæg på New Media Days om en tur i (den danske) blogosfære i går.

Det var på en af de såkaldte zoom-sessions, som blev holdt i “New Media Lounge” som lå i forbindelse med frokost-området, så det var en hård kamp at skulle råbe forsamlingen op over overdøve cappuccino-maskinerne (som dog blev slukket under sessionen).

Tour’en i blogosfæren var en udvidelse af præsentationen fra BlogForum i søndags. Endnu engang viser blog-formatet sin styrke idet en række kommentarer (på en helt anden blog) åbnede min øjne for at den danske blogosfære nok er endnu større en først antaget. Bla. at ungdoms-sitet Arto tilbyder blogging – hvilket over 113.000 unge danskere så er begyndt på! Dertil kommer et ukendt (men stort) antal danske blogs fra MSN Live Spaces platformen.
En af pointerne i præsentationen er altså at antallet af danske blogs nok i sig selv ikke er så interessant (bla. fordi en stor del af blogs’ene forlades inaktive efter et stykke tid), men at udviklingen er spændende idet f.eks. mange medier/aviser er begyndt at tilbyde blogging her efter sommeren. Så sent som i går lancerede Nyhedsavisen blog-funktionen på Avisen.dk.

Præsentation kan downloades her (Powerpoint, 14 sider, 500 kb)

Blogmama” fra Ebblog foto-bloggede præsentationen.

Del indlægget med dit netværk:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

4 Kommentarer

  • Rikke Halberg

    13. oktober 2006

    Jeg studsede lidt over, at du kaldte virksomhedsblogs “en stor gren”, da du oplistede de forskellige blogtyper.
    Og faktisk nævnte du også kun Mondo og Arla… Det er min oplevelse, at langt de fleste “virksomhedsblogs” i DK bor hos
    – journalister
    – it-relaterede virksomheder
    – pr/blog/kommunikationsfolk

    Jeg arbejder (som bekendt, vist efterhånden) blandt andet med at rådgive om blogging og jeg føler stadig, at der er stor undren og skepsis over for fænomenet.

    Jeg tror ikke, der er ret mange flere end 20-30 reelle virksomhedsblogs fraholdt de tre ovennævnte typer i DK. Men du har måske andre tal, som du kan glæde mig med? 🙂
    (afsløret – har ikke støvsuget overskrift.dk før jeg skrev det her indlæg! Det kan være, det står et sted… 😉

    Reply
  • Stefan Bøgh-Andersen

    15. oktober 2006

    Tak for din kommentar, Rikke.

    Nej, du har nok ret i at virksomhedsblogging ikke er “en stor gren” når det kommer til antallet af “corporate blogs” i Danmark.

    Med en “stor gren” mente jeg snarere at der er meget opmærksomhed omkring virksomhedsblogging. I modsætning til mange af de andre kategorier, er virksomhedsblogging jo netop et område hvor konsulenter (som jer selv), kan hjælpe virksomheder og organisationer videre med hvad man kan, skal, bør eller netop ikke gøre med blogging.
    Det virker som sagt som om der er meget fokus om på virksomhedsblogging i Danmark netop nu, hvor mange er famlende overfor begrebet – er det bare en modedille? virksomheder er mere vant til envejs-kommunikation via marketing end med dialog.

    Så ja, der er ikke så mange corporate blogs herhjemme endnu, men med jer og andre (Social Square, Whyse, Connecta …) som konsulenter, tror jeg der er en del firmaer som eksperimenterer med blogs internt og muligvis også er på vej med eksterne blogs.

    I mit indlæg var én af pointerne da også at når det kommer til virksomhedsblogs, virker det som om det snarere er (faglige) organisationer som har taget bolden op og eksperimenterer med mediet (DA, IDA, FTF, Kbh Uni. ..)

    Vi har endnu ikke et emne for Virksomhedsblogging på portalen, men det burde vi jo nok snart indføre …

    Reply
  • Rikke Halberg

    16. oktober 2006

    Så er vi enige 🙂

    Og selvom vi hører til de “vældigt begejstrede” er der jo for så vidt også en opgave i at fraråde at blogge. Man skal jo ikke bare gøre det for at gøre det. Og det er nok det, mange virksomheder spekulerer over for tiden:
    “Skal, skal ikke? Hvad nu hvis DE gør det? Eller DEM? Hvad så med os…???”

    Jeg skal ikke kunne sige, om corporate blogging er en modedille set fra en dansk vinkel – men det er i hvert fald helt sikkert, at har man IKKE et mål med sin blog, så kan man lige så godt lade være. Har man derimod et mål og arbejder frem mod det – så kan det i princippet være lige meget om midlet er en modedille.

    Reply
  • Pingback:Overskrifts underskrift » Status på den danske blogosfære - 2006

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.