Free Burma – betød kampagnen så noget?

Som opfølgning på “Free Burma” blogger-kampagnen i torsdags d. 4. oktober har jeg set nærmere på hvor mange danske bloggere som gad deltage i kampagnen. En “Free Burma” søgning via Overskrift.dk giver som resultat for dagen 64 danske bloggere som deltog:

  1. frkbruun
  2. Kys det satans liv
  3. Vampyrpingvinen galer
  4. Melatonin
  5. Kenneth’s Weblog
  6. Kirsties
  7. Microformats.dk
  8. ligenuogher
  9. The Jiggly Room
  10. Familien i El Paso
  11. Kinafocus
  12. blog.hoegsberg.org
  13. Sub Rosa
  14. Anarkistens (ægte) kogebog
  15. Maggie’s Mumlerier
  16. Fru Nielsen Hverdag
  17. Mediehack
  18. Overskrifts Underskrift
  19. Mit Sure Jeg
  20. Frøken Roesen
  21. Monas skriblerier
  22. Zarne.dk
  23. tilværelsen
  24. Camillas ord
  25. Nils Bech Blogger
  26. Stines Blog
  27. Annelogue
  28. Bente om 23 ting
  29. andedammen
  30. Feedforward
  31. Use of Weapons
  32. st3phane à ‘elsinki
  33. Hovedetpaabloggen
  34. e-klumme
  35. Rudiment
  36. intonaco
  37. bitterrolade.dk
  38. oschlag.dk – ham med huen
  39. Forfatter
  40. Milla
  41. polis.dk
  42. Jan Bjerggaard Wakatsuki Pedersen
  43. styx
  44. Blogging Gelle
  45. Willumsgaard 2.0
  46. Eksponering
  47. Morten Olsen
  48. Make Promises Happen
  49. BloggingPR
  50. ZeroCrash.dk
  51. Kryddernelliken
  52. Verden omkring Henning
  53. Dansk
  54. Global Kevin strikes back
  55. fredelig
  56. Lars Gorzelak Pedersen
  57. shevy.dk
  58. hoejlundcarlsen.dk
  59. codegirl.dk
  60. The Gray Zone
  61. Blå Stue
  62. Petunia
  63. BlogG
  64. Trafikkaos

(Sig endelige til hvis du kender til andre danske blogs, som deltog i kampagnen).

Nu kan man så spørge om 64 danske bloggere er mange eller få? På den ene side er det jo ikke særligt mange set i relation til de ca. 70.000 danske bloggere som vi antager findes derude et sted. På den anden side er blogosfæren jo ikke en homogen samling af mennesker, men snarere en samling løst koblet personer som indgår i forskellige netværk. At bloggerne så opdagede kampagnen (som jeg iøvrigt selv først opdagede dagen før d. 4. oktober) og gad deltage viser vel bare styrken i det virale word-of-mouth i blogosfæren?

Henrik Fønhs har også gjort mig opmærksom på en artikel på Luftskibet hos Information, om hvorledes den nye funklende stjerne på Web 2.0 himlen, Facebook, ikke kun anvendes som et socialt medie til at være i kontakt med sine (online) venner, men altså også som samlingssted for menneskerettighedsaktivister. Mere end 350.000 Facebook brugere er pt. således medlem af “support the monks’ protest in Burma”. Også i den sammenhæng synes de 64 danske bloggere jo ikke af meget.

Center for Vild Analyse problematiserer hele kampagnen ved at kalde det “revolution uden revolution” – at det simpelthen er for nemt og uden virkning bare at sætte et “Free Burma” logo på sin blog.

Hvad synes du? Er 64 deltagende danske bloggere mange eller få .. eller er det bare ligegyldigt og uden indflydelse?

En anden interessant iagttagelse ved samlingen af blog-indlæg om Free Burma kampagnen er hvorledes vi tildeler tags til vores blog-indlæg. I de 64 blog-indlæg anvendes næsten lige så mange forskellige tags som beskrivende elementer:

samfund, politik, free burma, myanmar, burma, tanker, ansvarlighed, blogroll, stop og tænk, globalt & universelt, det virkelige liv, økologi og andet hippiedims, grublerier, skriblerier, mediehack, medier, meme, almindeligheder, jord, diverse, blogting, general, holdninger, opfordring, forandring, krig, snak, kampagne, frihed, blog-campaign, politics, international, freeburma, diverse, demokrati, verden, web, revolution, nettet, sex, blogs, etik, undertrykkelse, blogland, angst, nyheder, furore, befri burma, udvikling, om blogs, gæsteblogger, link samt respekt

En sådan samling af folks egen tags eller opmarkeringer kaldes også en folksonomi – fordelen skulle være at vi kan finde nye sammenhænge og forbindelser ved bl.a. at finde hvordan andre tag’er indhold, men ud over tag’et Free Burma som her blev anvendt af mange, ser det ud til vi har mange forskellige opfattelser af hvad det her egentlig drejede sig om – resulterende i anvendelse af mange forskellige tags!

Del indlægget med dit netværk:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

9 Kommentarer

  • Sif

    8. oktober 2007

    Interessant indlæg, og meget tankevækkende. For mit vedkommende drejede det sig om at være en støtteerklæring – nemt, sikkert, men det er også nemt at smide 50 kr i indsamlingsbøssen og så glemme alt om hvad-man-nu-støtter denne gang. 64 er ikke mange, men i forhold til hvor mange der rendte rundt og var totalt uvidende før, så er det ok – synes jeg. Der er næppe mange der husker Burma om to uger, og dem, der husker det, er dem der husker alt det andet.
    Det er ikke nemt at være aktivt støttende om alle oversete problemer i verden – så må man vælge og gøre hvad man kan. Jeg er næppe den eneste, der tænker sådan 🙂

    Reply
  • Thomas From

    8. oktober 2007

    Interessant at se på tags på den måde.

    Jeg tror at “Free Burma” kampagnen opfylder to formål. Der er selvfølgelig det åbenlyse ønske om, at støtte munkene i Burma – men som center for vild analyse siger… Gør det en forskel?
    Jeg tror i lige så høj grad – hvis ikke højere – at kampagnen er en måde at iscenesætte sig selv overfor andre bloggere.

    Reply
  • Camilla

    8. oktober 2007

    I mangler vist Bruun Blog

    Jeg tror, som I også er inde på i et tidligere indlæg, at det handler om at holde gang i snakken. Så ja, det betyder noget: at Burma måske blev en uge længere i folks bevidsthed.

    Reply
  • Trine-Maria

    8. oktober 2007

    Hm – jeg synes det er en lidt skæv vinkel. Betyder kommunikation noget? Betyder reklamer noget? Betyder pressemeddelelser noget?

    For mig var det ganske enkelt en markering af at jeg selvfølgelig tager afstand fra det der foregår i Burma – og så er den ikke meget længere – jeg har ikke fantasi til at forestille mig at verden forandres af det.

    Men jeg kan godt følge at der mangler handling bag holdningerne – og derfor glæder jeg mig over den her aktion (at slukke lyset i verdens storbyer 29. marts) – som jeg vil opfordre flere til at deltage i:
    http://www.facebook.com/group.php?gid=5053124463

    Reply
  • Pingback:Beocast #3 at Beocast

  • Stefan

    8. oktober 2007

    Tak for alle de gode kommentarer.

    @Camilla – Tak for henvisning til Bruun Blog. Den burde nok have været med i listen, men faktisk anvendes ordene “Free Burma” faktisk ikke i indlægget.

    @Trine-Maria: Skønt med en kommunikations-faglig kommentar fra din side. Selvfølgelig betyder kommunikation da noget, men jeg har det også lidt som “vild analyse” at det på en måde bare er for nemt at sige noget, som det jo er svært at være uenig i.
    Jeg er også stadig i tvivl om antallet af deltagende danske blogs er flot eller ikke.

    @Beocast-gutterne: Hold da helt op, det går hurtigt her i blogosfæren: Efter indlægget i går aftes laver I et podcast om (bl.a.) det her til morgen! Men I lød altså også lidt mandag-morgen-trætte i jeres Beocast podcast.

    Reply
  • Pingback:BlogMagasinet » Blog Archive » BlogMagasinet #13

  • Pingback:Overskrifts underskrift » Blog Action Day i dag d. 15 oktober om miljøet

  • Pingback:Twitter går grøn i sympati med protesterne i Iran | Overskrifts underskrift

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.