Til brugere af AidOnline

Du læser dette, enten fordi du følger Overskrift.dk’s blog, har fundet os fordi vi omtaler AidOnline eller fordi du har installeret AidOnline i din browser.

Er du i den sidste gruppe, vil du være nødt til at deaktivere AidOnline specifikt for Overskrift.dk, af-installere AidOnline eller undlade at benytte Overskrift.dk. Forklaring følger.

AidOnline har 2 funktioner:

  1. Eksisterende reklamer på websites fjernes
  2. Hvis det er mulig indsætter AidOnline en reklame der ved visning kommer AidOnlines velgørende partnere til gode

Flere annoncører og udbydere af reklameplads har opponeret mod dette, da det principielt tager brødet ud af munden på dem.

Ved besøg på Overskrift.dk er det ikke muligt for AidOnline at indsætte en passende reklame, og den eneste effekt af at anvende AidOnline er altså at der ikke vises reklamer på Overskrift.dk. Hvis du installerer almindeligt reklameblokerings-software er effekten den samme, og det har vi egentlig ikke noget problem med. Har du taget et bevidst valg om at du ikke vil se reklamer, må det være op til din egen samvittighed at installere alt nødvendigt software for at opnå dette.

Vores problem med AidOnline er at du fortælles at du støtter velgørende formål ved at benytte deres software, mens faktum er at programmet ingen velgørende effekt har når du besøger os. I Overskrift.dk’s tilfælde vises ikke en erstatning for den oprindelige reklame, men derimod ingenting. Annoncørerne betaler stadig, men der går nul kr. til os og nul kr. til velgørende formål.

Vil du ikke se reklamer, vil vi ikke skubbe dem ned i halsen på dig, men vi kan ikke eksistere hvis alle brugere fravælger dem. Du kan sagtens bruge vores tjeneste med almindeligt ad-blocker software, og vi foretrækker at du som besøgende træffer dette valg bevidst fremfor en forkert antagelse om at du støtter velgørenhed (og slet ikke fra en organisation der angriber reklameformen som udtjent, mens den er deres eget eksistensgrundlag).

Overskrift.dk var lukket for mange år siden, hvis ikke vi havde haft indtægterne fra Google reklamerne – de betaler for servere og båndbredde, men ikke mere. Vi arbejder uden løn, og har gjort dette siden begyndelse fordi vi synes websitet udfylder et vigtigt hul i det danske weblandskab (og fordi vi er lidt teknik-nørdede). Det kunne selvfølgelig være rart hvis der en dag kunne blive penge til en eller to lønninger og vi kunne leve af det, men det er altså ikke tilfældet endnu. Vi kunne måske, men ikke uden at bruge en masse ressourcer, prøve at finde en anden indtægtskilde. Skulle vi dét, ville vi ikke have tid til at sørge for at lancere nye features og holde spam-feeds ude fra dine søgeresultater.

Vi ville rigtig gerne kunne levere tjenesten uden reklamer, eller forære en del af overskuddet til velgørenhed – og den dag overskuddet kommer, lover vi at vi skal prøve ikke at glemme dette.

Læs mere om problemet med AidOnlines fremgangsmåde:

Del indlægget med dit netværk:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

2 Kommentarer

  • WilliamJansen

    5. juni 2009

    Det er ikke for at være en smart-ass eller noget, men jeg kan altså stadigvæk bruge overskrift.dk så længe at jeg deaktiverer java-script som jeres side alligevel ikke er ‘flashy’ nok til at kræve at jeg bruger for fuld nydelse.

    I må gerne slette her, hvis I føler jeg reklamerer for denne metode, men ville bare lige gøre jer opmærksom på at der stadigvæk er hul igennem til overskrift.dk

    Reply
  • Jens Ulrik Lange

    6. juni 2009

    @WilliamJansen: Vi ønsker ikke at bekæmpe adblockere eller personer der vha. mere eller mindre teknisk snilde omgår det nuværende scripts funktion – alene forsøget ville nok få Sisyfos til at ligne en tudeprins 🙂

    Formålet med den nuværende redirect er at gøre det klart for ikke-tekniske brugere:

    AidOnline har udelukkende en diskutabel velgørende effekt når man besøger websites hvor reklamerne rent faktisk skiftes ud. Alle andre steder, som f.eks. når man besøger Overskrift.dk, er effekten udelukkende skadelig for website og annoncører, ligesom der er ikke nogen velgørende gevinst.

    Der har været rigeligt med analogier i debatten, men i Robin Hood-terminologien vil det svare til at “tage fra dem man tror er rige og kaste det hele i floden, fordi man tror fiskene får glæde af det”.

    Tak fordi du gjorde opmærksom på “hullet”. Hvis nogen læser din kommentar og benytter sig af det, har de nok også læst det oprindelige indlæg og det vil være et bevidst fravalg af reklamer på Overskrift.dk. Vi håber selvfølgelig at det bevidste fravalg gælder AidOnline, fordi man gerne vil støtte vores initiativ.

    Det udelukker jo ikke, at man stadig kan vælge at støtte de andre gode formål.

    Reply

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.