Overskrift

iPhone omtalen i medierne og sociale netværk

I TV2 News Presselogen er der i morgen fokus på mediernes dækning og omtale af iPhone.

Fokus er på om omtalen af iPhone har taget overhånd og er blevet for ukritisk – Er der nyhed nok i sådan en produktlancering eller går der ren reklame i den? Baggrunden er bl.a. Mobilsiden.dk’s debatoplæg “Er medierne blevet Apple-ficeret“, hvor journalister kritiseres for om de er objektive nok og er gået i selvsving fordi de selv er iPhone fanbois.

Én ting er medierne og journalister, men man kan jo også se på hvad folk i almindelighed snakker om på nettet. En hurtig søgning på Overskrift.dk viser omtalen i danskernes blogs og twitter samtaler, og tendensen er jo ret klar: man vil hellere omtale sin iPhone end sin Nokia, HTC eller anden mobil-gadget. Apple har – hypet eller ej – formået at skabe et produkt, som folk har et nært forhold, ja næsten en “kærlighed” som gør at man gider omtale sin gadget som en slags “accessory” – i modsætning til de andre noget kedeligere designede mobil-gadgets.

Bemærk y-aksen som antal indlæg på følgende grafer:

Omtale af iPhone i danske twitter samtaler

Omtale af Android og Nokia og HTC i danske Twitter samtaler

Omtale af iPhone i danske blogs

Omtale af Nokia og HTC og Android i danske blogs.

Disclaimer: jeg synes iPhone er lækkert designet, men ejer ikke selv en iPhone, bl.a. på grund af den lukkede platform og manglende frihed for brugerne. Jeg ejer dog Apple aktier – jeg er jo ikke helt idiot.

TV2 News Presselogen vises kl. 10, 13 og 21 søndag d. 13 juni.

Exit mobile version