Folkemødet 2015 på online medier

Så er Folkemødet 2015 netop overstået, og det har ikke gået stille af sig – på online og sociale medier. Her vil vi forsøge at opsummere hvordan Folkemødet anno 2015 forløb, set med online-briller.

Twitter er igen det foretrukne medie til samtaler og diskussioner online

Twitter brug på Folkemødet 2015

Som det er kotume, var der igen i år tvivl om hvilket hashtag der skulle anvendes og der var som sædvanligt mange i spil. #fmdk, #fm15, #fmdk15 osv., men #fmdk er det mest anvendte. I alt 22.000 tweets (inkl. re-tweets) blev det til fra ca. 3.200 forskellige profiler. En god stigning i forhold til sidste år med 16.000 tweets med #fmdk tag’et.

Årets mest re-tweetede kom fra Helle Ib fra Børsen med dette tweet

Både organisationer og enkelt-personer var meget aktive på Twitter om mange forskellige emner. Her er de hashtags (emner) som blev anvendt mest i forbindelse med #fmdk: rel-tags

Her er de mest aktive tweet-forfattere: fm15-flest-originale-tweets

Og de mest re-tweetede profiler. @Autobranchen’s mange tweets blev re-tweetet mest: fm15-mest-retweetede

@Autobrachen blev re-tweetet mest under folkemødet, men det hænger måske sammen med at de fik introduceret – ikke et selfie – men et bilfie-begreb, her f.eks. med Lasse Rimmer:

Som de tidligere år, kunne man også bare følge online samtalerne hjemmefra, f.eks. via online kortet på overskrift.dk/fmdk :

kort-dag-1-med-ig

hvor man jo kunne være misundelig over de mange flotte solskins-billeder.

Også Instagram blev i år benyttet meget med hashtag #fmdk. Således blev der lagt mere end 1.400 billeder med #fmdk tag’et:

Endelig blev der også optaget en del video på årets Folkemøde, f.eks cyklede 23 Video rundt med et par optage-cykel-vogne. Her et interview med Astrid Haug:

(videoen er efterfølgende fjernet)

-0-

Overskrift.dk har siden 2007 tilbudt dansk monitorering, Overblik, af nyhedssites, blogs, twitter, facebook, youtube, organisations- og virksomhedssites etc, så man altså kan følge med i alle online “samtalerne” og omtalerne og sig selv, sine brands, fagområde, konkurrenter, politisk debat osv.

Tjenesten anvendes i dag af en lang række organisationer og virksomheder, og man kan selv afprøve tjenesten gratis i 14 dage for at se hvilken værdi det kan give. Skriv dig op til en prøveperiode her.