Folkmødet 2016 på online medier

2016 blev endnu et rekord-år for Folkemødet på Bornholm. Både i Allinge og online, blev der slået rekorder i besøg og aktivitet. Læs videre og få detaljerne om udviklingen og højdespringerne på Bornholm i 2016.

Twitter er igen det foretrukne medie, og bliver ligefrem kaldt Folkemødets intranet:

samlet-antal-twets-overdagene

Der blev sendt og diskuteret på 35.111 #fmdk tweets og retweets, fra danske twitter-brugere, over de 4 dage, hvilket er en stigning på hele 55% i forhold til Folkemødet sidste år!

Fordelingen af tweets time for time over de 4 #fmdk-dage viser da også stor aktivitet, især før middag:

fmdk-tweets-per-time

Med så mange tweets på et enkelt hashtag over så kort tid kan det jo kort være svært at få ørenlyd og gennemslagskraft online, så deltagerne har i år været gode til at anvende supplerende hashtags, så man nemmere kan finde og følge de fagområde man interesserer sig for. Årets mest diskuterede emne blev således sundhedspolitk, #sundpol:

samlet-rel-tags

Af andre lidt anderledes hashtags kan f.eks. nævnes #pilekroen (og #pilekoen) #detlignerenleg #spisordentligt #kørgrønt #danmarksbedsteuddannelser #godtduerder #jegblevklogere.

Mest aktive twittere – med den lidt sarkastiske @FolkemoedetGab i front:

samlet-top-tweeps

Selvom det er de mest aktive, deltog mere end 4.500 forskellige Twitter profiler online debatten i år. Derudover kan man argumentere for at mange tweets ikke er et mål i sig selv, men derimod kan vi se på hvilke afsendere, der blev re-tweetet mest på deres #fmdk-tweets i perioden:

mest-retweetede-konti

Der findes en del politiske partier og andre organisationer på listen, og de må fra “naturens side” forventes at have soldater, der troeligt re-tweeter deres moderorganisation. Ikke desto mindre ligger @autobranchen igen i top, men i forhold til 2015, er f.eks. @LO_danmark ikke at finde på listen i år.

Abdel går viralt

Lørdag morgen postede Abdel Aziz Mahmoud et billede af sig selv, spisende morgenmad hos DF:

Billedet går hurtigt viralt og bliver da også det mest delte tweet på Folkemødet med pt. 155 re-tweets og 720 likes. Billedet bliver også slået op på hans Facebook side med over 22.000 likes til følge, samt på Instagram med over 750 likes.

Der gik hurtigt sport i det..

Realtime

Det kan være svært at følge med i hvad der tales om, men så er det jo godt man kan følge med på kortet i næsten-realtime – både på Folkemødet og hjemmefra i lænestolen:

kort-efter

Som man kan se på kortet, blev Instagram igen i år brugt flittigt, og selvom det regnede de første par dage, er der også mange solskinsbilleder blandt de ca. 3.000 #fmdk instagrambilleder fra Allinge.

Bladrer lige de seneste 1000 #fmdk-billeder igennen #lytgodt

A video posted by Overskrift.dk (@overskrift) on

 

Twitter konkurrence

Før Folkemødet udskrev vi her på Overskrift.dk en lille gættekonkurrence om hvor mange tweets (inkl. retweets) det ville blive til på årets Folkemøde. Med 39 gæt i spændet fra 22.000 til 49000 tweets kom  wisdom-of-the-crods gennemsnittet på 34.635 jo ret tæt på det endelig resultat:Kunkurrence - endeligt

Mads Bay vandt konkurrencen med et gæt på 35.001, kun 0,3% fra det endelig resultat.

 

Del indlægget med dit netværk:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.