4 råd fra en Folkemøde-ekspert

Folkemødet kommer med garanti til at dominere dit Twitter-feed den næste uges tid. Sidste år blev der afsendt over 35.000 tweets og retweets på platformen og tæt på 7.000 opslag på Instagram og Facebook. Spørger man Karne Lykkebo, der er strategisk direktør og partner i Geelmuyden Kiese, har Twitter slået sig selv ihjel på Folkemødet, og synlighed på kanalen er stort set blevet umulig. Til Overskrifts sidste morgenmøde kom hun med disse råd til dig, der skal på Folkemødet 2017.

 

Synlighed er blevet umuligt

Det siger næsten sig selv, at når der sidste år blev postet over 35.000 gange på Twitter i løbet af fire dage, så er chancen for, at dit indhold druknede i mængden ret høj. Derfor skal du ikke bruge de sociale medier som push-kanal, fortæller Karne Lykkebo. Øen er for de modige og ikke de talende, og du bør derfor have fokus på kvalitet, frem for kvantitet. Og så skal du overveje om noget af dit indhold, skal ”lægges i lommen”, og så hellere smide det på de sociale medier på et tidspunkt, hvor der er mindre støj.

 

“Øen er for de modige og ikke de talende” – Karne Lykkebo, strategisk direktør og partner i Geelmuyden Kiese

 

Er det det værd?

Det kan hurtigt vise sig at blive en dyr form for kommunikation at være tilstede på Folkemødet. En færgebillet, et sommerhus og fire dages forplejning løber hurtigt op. Ifølge Karne Lykkebo vil din tankegang ændre sig, hvis du tager ROI-briller på, for hvis det skal gå lige op, er det pludselig rigtig meget indflydelse, du skal hive hjem i løbet af Folkemødet. Måske kunne de penge være investeret andre steder? Måske er det slet ikke nødvendigt, at du er fysisk til stede under Folkemødet, eller måske skal du kun være der et par af dagene.

 

Fokus på relationer på øen

Brug dagene til at udnytte, at du kan få folk i snak under Folkemødet, som du ikke ville kunne komme i kontakt. Hvis du vil bryde igennem støjmuren på de sociale medier, skal du overraske målgruppe for dit budskabet. Karne Lykkebo fortæller, at det tidligere har virket, når de har inviteret to til et møde, der ellers ikke ville snakke sammen. Og så fortalte hun, at du hellere skal møde folk i virkeligheden, frem for digitalt, når I nu befinder jer det samme sted.

 

Folket er her

Til de første par Folkemøder var det journalister og politikere, der dominerede Bornholm. Nu kan vi se, at den menige mand lige så stille begynder at tage over. Og det skal du drage nytte af. Hvordan kan du inddrage danskerne i løbet af dagene, både fysisk men også digitalt? Og hvad med alle dine følgere, der ikke er deltagende på Folkemødet. Hvordan kan du inddrage dem i dit indhold? Karne Lykkebo konkluderede, at dine primære målgrupper for Folkemødet 2017 bør være dit bagland og folket.

 

Fra Karne Lykkebos præsentation

 

Få Overskrifts Folkemødeanalyse 2017

Sidste år blev der sendt 42.671 danske tweets med #fmdk under Folkemødet, men her i 2017 blev der kun postet 23.003 indlæg i alt; Et fald på godt 46 %. Vil du vide mere om, hvordan den digitale aktivitet var under Folkemødet 2017? Så download vores Folkemøde-analyse for fmdk 2017.

Få Folkemødeanalysen 2017 her

 


Indlægget er skrevet på baggrund af Karne Lykkebos præsentation til morgenmødet d.  7. juni 2017. Udover oplægget fra Karne Lykkebo var Lars Østergaard fra Kræftens Bekæmpelse og Stefan Bøgh-Andersen fra Overskrift på talerlisten.

Følg denne blogLinkedInFacebook eller tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret med kommende morgenmøder samt analyser og trends inden for digitale og sociale medier.