Overskrift

Hashtags i et corona-lukket Danmark

Den 11. juni er det 3 måneder siden at Danmark lukkede ned og vi begyndte at lære hjemmearbejde på en ny måde. I nye situationer opstår nye hashtags, og det kan tage et stykke tid, før der opnås konsensus om hvilke hashtags vi bruger – og det bærer denne analyse også præg af.

Siden den 11. marts 2020 til i dag er det mest anvendte hashtag på Twitter stadig #dkpol. På hele top-30 af de mest anvendte hashtags, anvendes flere end 10 forskellige hashtags til at sætte tweets ind i en Covid-19-kontekst, herunder

#covid19
#covid19dk
#coronavirus
#corona
#coronadk
#covid_19
#coronavirusdk
#covid-19
#covid
#covid2019dk og
#covid2019

– i alt 11 forskellige tags om det samme emne.

En sjældenhed: #dkpol overhalet

Tæller man alle de Covid-19-relaterede tweets sammen, dukker et sjældent fænomen op: et emne der fylder mere end #dkpol på den danske del af Twitter. Det er vist kun set i korte perioder på en dag eller to, hvor Twitter var den dominerende second-screen under de først års X-Factor fredage på DR1.

Andre nye tweets i top-100:

Andelen af tweets om Corona er, ikke overraskende, faldende – ligesom andelen af traditionelle nyheder, som du kan læse her.

Daglig andel af danske tweets, der anvender et af de oplistede hashtags, eller omtaler covid19 eller relaterede ord, som f.eks. corona

Antallet af daglige tweets steg midlertidigt indenfor den første måned efter nedlukningen af Danmark, men fandt tilbage til sit normale aktivitetsniveau omkring den 11. april, men andelen af tweets om Covid-19 faldt altså fortsat herefter.


Vil du selv undersøge hvordan danskerne omtaler dine interesser, kan du grave dybere i data med en gratis prøveperiode af Overskrift. Med Overskrift kan du dagligt søge ned i mere end 100.000 danske indlæg fra online og sociale medier. Start din prøveperiode her.

Exit mobile version