8 måder at fejle i digital mediemonitorering

“Jeg vil vide så meget som muligt om hvordan alt vi interesserer os for, bliver omtalt alle steder”.. Dét er en sætning, der sammenfatter hvordan du kan være sikker på at knække nakken på online mediemonitorering. Læs hvilke fejl andre har begået tidligere, så du ikke behøver begå dem igen.

1. Bred søgning – for bred

Lad os antage at din arbejdsplads er en uddannelsesinstitution. Vil du vide alt, skal du bare søge på ordet uddannelse* for at få alle former af ordet med i dine resultater. Det er da meget nemt, ikke? Nej!

Problemet

I skrivende stund er der de seneste 30 dage skrevet mere end 12.000 indlæg der nævner uddannelse. Alene det seneste døgn mere end 800. Det betyder altså, at du hver morgen gennemgår mere end 800 indlæg (samt weekendens produktion om mandagen). Du ender altså med bruge værktøjet på en måde som producerer mere arbejde end du havde før du indledte mediemonitoreringen. Du har mistet værdi – ikke fået overblik.

Fokusér din søgeindsats

Find ud af hvad der kunne være interessant og begynd fokuseret ved at filtrere indhold. Er det f.eks. uddannelsespolitik du interesserer dig for, kunne du søge efter indhold som både skal handle om uddannelse OG politik eller specifikt uddannelsespolitik.

Dermed kan du komme ned på en håndfuld relevante resultater om dagen. Herfra kan søgningen f.eks. udvides til også at finde omtaler af uddannelses- og forskningsministre og uddannelsesordførere fra de forskellige partier. Din søgning er blevet fokuseret og i stedet for at producere mere arbejde, har du nu fået et hurtigt overblik og vigtige indsigter.

2. Søgning er ikke monitorering

Søgemaskiner som Google kender dig ud fra din adfærd online. Google gemmer alt for dig, som algoritmen dømmer irrelevant og dermed bobler det relevante op til toppen af dine søgeresultater. Når du monitorerer er din søgning algoritmen, for det er ikke dine personlige præferencer der skal producere resultater. Det er den forhåndenværende mediemonitoreringsopgave der skal styre resultaterne, om det så er en person, et brand eller et bestemt domæne. Derfor gør udformningen af din søgning forskellen på om du bliver væltet af irrelevante resultater der stjæler din opmærksomhed, eller om resultaterne giver værdi og sparer tid.

3. Forkortelser og internt sprog

Vi er næsten alle skyldige i det: Vi taler om vores domæne og forstærker vores tilknytning til det, ved at bruge internt kodesprog som lim mellem os og vores interessefæller. Forkortelser som OB betyder f.eks.

  • Outside Broadcasting i en TV-produktionsverden,
  • det kan være omtale af Odense Boldklub og
  • finansfolk kan opfatte det som et driftsbudget (Operating Budget)

HPV – det er da en virus man kan vaccinere for, men i produktionsindustrien kan det også stå for Høj Produktions Volumen. Den samme forkortelse kan typisk have et par håndfulde andre betydninger indenfor andre domæner. Søg efter internt sprogbrug og 3-bogstavs-forkortelser, hvis du har lyst til at arbejde dig gennem rigtigt meget støj i dine resultater.

4. Set it and forget it

Brandnavn er unikke – så unikke at flere og flere kommer til at bruge det som et hverdagsord. Google har sejret sig fra at være navnet på deres virksomhed og søgetjeneste til at være en handling. Kombardo er ikke længere kun Molslinjens landsdels-buslinie, men en almindelig frisk vending der fylder mere end 50% af resultaterne i en ordinær brand-søgning på kombardo.

Det er selvfølgelig ikke altid, at man er så “heldig at ens brand-navn bliver folkeeje. I monitoreringssammenhæng ser vi tit at betydninger af ord ændrer sig over tid – nogen gang ret hurtigt og det afspejles i søgeresultaterne. Dine søgeresultater falder i relevans, hvis du ikke genbesøger dine søgninger en gang imellem og filtrerer bedre.

5. Vi skifter navn til noget alle ved hvad er

SEAS-NVE skifter navn i disse dage. Til Andel. Held og lykke med at holde øje med omtaler af jeres brand (vi hedder selv Overskrift, så her skal vi måske ikke blive alt for kæphøje). Der er nogen navne, som selv det skarpeste værktøj har svært ved at hjælpe. Teleselskabet 3, restauranter som Sult, Salt etc., – generiske navne er bare sværere at identificere i et hav af mere end 100.000 nye stykker tekst hver dag, som skal kvalificeres som værende af interesse eller ej.

Søg på dit generiske brandnavn uden at kræve en relation til noget andet, hvis du har masser af tid til at pløje igennem irrelevante resultater.

6. Reagér på alt

Er din søgning tilpas bred, kan du sagtens gøre det til et fuldtidsjob at gå i dialog med alle der har en mening om dit brand eller din dagsorden. Det er ikke ensbetydende med at det arbejde vil tilføre dit brand eller organisation værdi.

Det er faktisk en god idé at gøre dig klart hvilke triggers der kalder på at du går fra at betragte en samtale, til at du kaster dig ind i den – og hvordan. Vil du skifte gear og bruge digital mediemonitorering strategisk, kan du med fordel begynde med at læse Kommunikationskonsulent Benjamin Elberths 3 (og sidenhen 4) B’er: Betragt, berig, berigtig (og Besid).

7. Videresend alt til alle

Du opretter en søgning og tænker: “Den er GE-NI-AL! Hele butikken skal se mit sprudlende geni foldet ud i morgen tidlig når næste morgenrapport bliver udsendt”. Den ene persons relevans er den næstes støj og irritation.

Er du organisationens go-to-person for digital mediemonitorering, skal du vide hvordan du sikrer, at det kun er de relevante søgeresultater der lander hos de rigtige personer. Oplever en eller flere modtagere af f.eks. en morgenrapport eller alarmer at de bliver spam’et unødigt, falder værdien af jeres investering og af din indsats.

8. Ignorér uventede alarmer

En sms fortæller dig, at der er øget aktivitet om en af dine søgetermer. “Super! Den kigger jeg på som det første i morgen tidlig.”

Nogen gange er det ikke en overraskelse at alarmen kommer. Hvis i har udsendt en interessant pressemeddelelse tidligere på dagen, en fremtrædende person i din organisation har været ekstra aktiv på Twitter hele dagen eller du ved at jeres Facebook-kampagne fik luft under vingerne. Så er det helt naturligt at aktiviteten er steget.

Alarmen varsler ikke kun om shitstorms, men i mange tilfælde også om ekstra omtale, positive tilkendegivelser eller støtte til din dagsorden. Din dagsorden kan selvfølgelig også blive udfordret af vinkler, der bare ikke er baseret på fakta. Jo længere tid der går før du reagerer, jo mere kan det brede sig og jo større bliver opgaven med at gå i dialog og korrigere budskaberne i hvert tilfælde.

Det kan altid betale sig lige at trille ned igennem omtalerne i en alarm-mail – om ikke andet så for at få lidt ro i maven.


Kom godt i gang

Processen er iterativ, og efter et par forsøg kan vi sammen opsætte en meget effektiv monitorering med dig. Det er gratis og helt uforpligtende at prøve i 14 dage.

Prøv kræfter med monitorering i dag, og tag fat i os for tips om hvordan du bedst kommer i gang.


Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.